Je hoor het misschien wel rondzoomen “Je moet een niche vinden om succesvol te zijn..” Maar hoe doe je dat, een niche vinden? En wat is het eigenlijk, een niche? Dat leg ik hieronder uit met voorbeelden en hoe je jezelf de beste vragen kunt stellen.

Wat is een (goede) niche?

Een niche is een segment van een kleine gespecialiseerde markt voor een bepaalde groep producten of services. Oftewel je biedt bijvoorbeeld niet alle yoga-vormen aan, maar je specialiseert je in ‘Hot yoga’. Hierdoor wordt je markt kleiner maar trek je wel een bepaald groep fans aan waar je makkelijk op kunt inspelen. Men begrijpt volledig wat je aanbiedt.

niche vinden

Hoeveel producten/diensten verkoop je die elkaar aanvullen?
Over hoeveel verschillende onderwerpen blog jij? Passen ze bij dezelfde niche?

 

 

 

 

 

Waarom is het belangrijk dat je focus en een goede niche op je site hebt?

Er is een magische grens voor hoeveel verschillende onderwerpen je op een website kunt hebben. Zodra je op meer dan 5 verschillende onderwerpen, diensten of producten zit, moet je gaan oppassen. Er bestaat namelijk een soort van magische grens waarbij mensen dingen kunnen onthouden en dit is tussen de 5 – 9 items. Ik ben ook zeker een voorstander van niet teveel menu-items (tabjes) op een rij in je menubalk zodat men goed voor ogen kan houden wat je aanbiedt. En in je menubalk is het verstandig om vooral je services/diensten op een rij te zetten.

 

Voorbeelden van geen niche op een website / blog

 

  • Laralisa.nl’s niche: Een hele leuke blog die gericht is op vrouwen die nadat hun kinderen wat ouder zijn wel weer wat meer tijd hebben voor extra dingen. Zo is de website ontstaan, op zich is de doelgroep wel een niche, maar de blog biedt heel veel verschillende onderwerpen aan waardoor je niet direct zou kunnen zeggen, voor de laatste mode voor 40+ vrouwen of de hipste hotspots in Europa moet je naar Laralisa.nl. Daarvoor wordt er te onregelmatig over de verschillende onderwerpen geblogt. In dit geval zou ik daarom adviseren om wat minder onderwerpen te kiezen en daar een focus op te gaan leggen en zo een betere niche te creëren.
  • Evelienpullens’ niche:  Evelien heeft een heel beeldende, leuk opgezette, website met haar diensten. Alleen zijn de diensten te uiteenlopend en het zijn er teveel, zie hier een kleine selectie van haar aanbod:
    • Healing en reading,
    • Intuitie en dementie,
    • Workshops,
    • Kunsteducatie,
    • Beeldend Theater,
    • Internationaal,
    • Boeken
    • Projecten

 

Bij beide websites zie je dat óf het aantal onderwerpen teveel is óf het aantal diensten/producten een overload is waardoor je als bezoeker niet onthoudt waar de website zich op richt. Bezoekers zijn daardoor minder snel geneigd om terug te keren naar de website.

 

Hoe doe je dat, een goede niche vinden?

 

Een goede niche vinden is niet zo simpel. Je kunt natuurlijk kiezen voor wat je het leukste vindt of waar je het meeste geld mee verdient. Ik geef hier twee tips om een goede niche te kiezen die op elkaar kunnen aansluiten:

  • Stel jezelf enkele vragen om een goede niche te vinden:
  1. Waarom ben je jouw website ooit gestart?
  2. Wie had je als doelgroep voor ogen?
  3. Wie is de doelgroep die jouw website bezoekt of jouw producten koopt?

Beantwoord deze vragen zo gedetailleerd mogelijk zodat een goede niche vinden makkelijk wordt. Beantwoord de vraag bijvoorbeeld met een antwoord als: vrouwelijke coaches uit omgeving Amsterdam met kinderen of managers uit corporates met stressklachten. 

Een voorbeeld van mijn niche oorspronkelijke niche

  • Vrouwen in de leeftijd 25 – 70 met een website die hoger in Google willen komen maar nog geen idee hoe dit moet.

 

sub-niches:

  • Instagram-lovende girlboss, leeftijd 25-40 met website die hoger in Google wil komen maar nog geen idee heeft hoe.
  • Ondernemende ladyboss van 40+ met eigen website die hoger in Google wil komen maar nog geen idee heeft hoe.

Een vervolg-niche is:

  • Vrouwen in de leeftijd 25 – 70 met een website die al aardig wat weten van SEO (zoekmachine optimalisatie) maar graag persoonlijke hulp willen voor een gedegen plan dat werkt.

Momenteel ben ik nog verder gaan ‘nichen’ en help ik vooral therapeuten en coaches met marketing en hun website.

 

Om een goede niche te vinden kun je ook heel goed onderstaande stappen doorlopen:

  1. Gebruik Google Trends om te zien of jouw niche-kernwoord, qua zoekgedrag in vraag toe of afneemt. Dit kan doorslag geven voor jouw niche vinden of het veranderen naar de focus op bepaalde producten. Bijvoorbeeld als je zou willen kiezen tussen duurzame kinderkleding en goedkope kinderkleding. Dan stijgt het zoekgedrag naar duurzame kinderkleding en daalt het zoekgedrag naar goedkope kinderkleding.
  2. De beslissingstool helpt je bijvoorbeeld al wel om te kiezen voor een bepaalde pagina of een onderwerp die aan bepaalde eisen voldoet die je zelf belangrijk vindt.
  3. Gebruik de Google zoekwoordplanner om te kijken aan welke van de onderwerpen echt behoefte is. Waar zoekt men in Google op? Je kunt jouw onderwerpen in vullen en dan relevante andere keywords vinden die vaak een bepaalde niche weergeven. Je kunt hier meer leren over hoe je dit kunt doen met deze tool.

Heb je een goede niche gevonden?

Probeer dan de rest van de website op een gestructureerde manier op te ruimen zodat je niet dingen doet die Google niet kan waarderen (zoals zomaar pagina’s weggooien). Dit kun je doen door middel van het opruim werkboek of in de komende SEO cursus die ook in het teken staat van je niche vinden 

 

GET YOUR SEO SH*T TOGETHER MET DEZE SEO PLANNER

seo planner boek

This will close in 20 seconds