Zoekwoorden onderzoek met de gratis Google Zoekwoordplanner
Stap 3: De Google Zoekwoordplanner gebruiken
Deel 1 – de basis
Is het gelukt om een account aan te maken bij Google AdWords? Dan kun je nu doorgaan naar de volgende stap: de Google Zoekwoordplanner gebruiken.
Klik eerst op “Hulpprogramma’s” en daarna op “Zoekwoordplanner”. De Google Zoekwoordplanner ziet er als volgt uit:
Je kunt alle zoekwoorden combinaties van je lijstje uit stap 1 invullen in het bovenste vakje. Druk op enter na elke zoekwoorden combinatie. Het lijkt alsof er maar twee combinaties in het vakje passen, maar er passen er veel meer in.
Onder het vakje met de ingevulde keywords in de Google zoekwoordplanner, staan de vakjes “Uw bestemmingspagina” en “Uw productcategorie”. Deze hoef je niet in te vullen, omdat Google deze gegevens vraagt voor hun eigen dataverzameling. De vakjes leeg laten, heeft geen invloed op de resultaten van de Google Zoekwoordplanner.
Daarna vul je de gegevens onder “Targeting” in:
Kies een locatie en taal die passen bij jouw doelgroep. Met mijn nieuwe online cursus wil ik mij richten op alle Nederlandstalige mensen overal ter wereld. Daarom kies ik in de Google Zoekwoordplanner voor “Alle locaties” en “Nederlands”. Maar je kunt ook kiezen voor een bepaalde stad en een andere taal. Na het invullen, klik je op de blauwe button “Ideeën opvragen”. Je ziet dan het volgende scherm:
Klik op het tweede tabblad: “Zoekwoordideeën”. Daar zie je hoe vaak er wordt gezocht op jouw ingevulde zoekwoord combinaties.
De Google Zoekwoordplanner resultaten analyseren
Uit mijn resultaten blijkt dat er bijna niet gezocht wordt op de zoekwoord combinaties die ik invulde in de Google zoekwoordplanner. Een streepje bij “Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten” houdt in dat er gemiddeld minder dan tien keer per maand op gezocht wordt. Ik moet dus opnieuw gaan nadenken over de zoekwoorden. Een handig hulpmiddel hierbij is het kader “Zoekwoord (op relevantie”). De pijl op de onderstaande afbeelding wijst aan waar dit staat.
Hier staan zoekwoorden die met jouw product te maken hebben en waar wel op wordt gezocht. Op basis hiervan kies ik nieuwe zoekwoord combinaties en deze vul ik in bij de Google Zoekwoordplanner.
Uit de nieuwe resultaten blijkt dat er gemiddeld 90 keer per maand wordt gezocht op “website aanpassen” en de concurrentie is normaal. Op de andere ingevulde zoekwoord combinaties, zoeken mensen minder vaak.
Ik verwachtte dat er veel meer mensen zoeken op “website aanpassen”. Daarom denk ik opnieuw na over andere zoekwoorden. Ik kom onder andere op het longtail keyword: “Wordpress thema aanpassen”. Er wordt gemiddeld 90 keer per maand op gezocht en de concurrentie is laag. Dat is veel gunstiger dan een concurrentie die normaal of hoog is. Google baseert de mate van concurrentie op de biedingen die adverteerders doen op betaalde zoekwoord advertenties. De concurrentie bij betaalde zoekwoorden komt redelijk overeen met de concurrentie op onbetaalde woorden in de zoekresultaten. Kortom: we gaan ervan uit dat een lage concurrentie volgens de Google Keyword Planner betekent dat er ook een lage concurrentie is in de onbetaalde zoekresultaten. Hoe lager de concurrentie is, des te meer kans je hebt om op nummer één te komen in de Google zoekresultaten. Daarom besluit ik de zoekwoord combinatie “Wordpress thema aanpassen” te gebruiken. Deze heeft een lage concurrentie en er wordt gemiddeld 90 keer per maand op gezocht. Op “website aanpassen” wordt ook 90 keer gezocht, maar deze heeft een normale concurrentie.
Je hebt met dit zoekwoordenonderzoek in de Google zoekwoordplanner een zoekwoorden combinatie bepaald waarmee je jouw website wilt optimaliseren. Maar je kunt het onderzoek naar een hoger niveau tillen. In de volgende blogartikelen leg ik je namelijk uit hoe je nog slimmer zoekwoordenonderzoek doet. Zo kun jij jouw concurrentie te slim af zijn.
Wil je de vorige blogberichten nog even teruglezen? Dit zijn de voorgaande artikelen:
- Stap 1: Brainstormen naar zoekwoorden
- Stap 2: Een Google Adwords account maken om de zoekwoordplanner te gebruiken
- Stap 2 extra: De Google Zoekwoordplanner gratis gebruiken als Google Adwords je verplicht om een betaalde campagne te starten
Andere optie Google Zoekwoordplanner
Een andere optie voor de Google Zoekwoordplanner is de website KWFinder! KWFinder is een goede optie voor als je op Nederlandse longtail keywords wilt zoeken, maar geen Google keywordplanner hebt. Je ziet het aantal zoekvolume per maand net zoals bij de Google Keywordplanner. Daarnaast kan je ook op taal en land zoeken en hoef je geen advertenties te hebben!