Keyword onderzoek doen
Een nieuwe post op Instagram, Pinterest of TikTok? Gebruik de juiste woorden in je post en je hashtags. Dan zul je beter vindbaar worden in de zoekresultaten van de social media. Als je ze gebruikt in je blogs of op je pagina’s van je website, kom je hoger in Google op de juiste keywords.
Het kan namelijk nogal een verschil maken of je bijvoorbeeld een post schrijft met als keywords:
1. ‘Je bent verliefd op een ander’ of
2. ‘ik ben verliefd op een ander’.
Op de eerste wordt bijna niet gezocht en op de 2e juist best veel. Dit komt doordat mensen zoeken vanuit zichzelf. Daarom is het belangrijk dat je weet hoe je keyword onderzoek moet doen en waar je allemaal op moet letten.
Brainstormen
Stap 1 is brainstormen. Waar wil je een blog, post of website over maken? Schrijf zoveel mogelijk zoekwoorden op waarvan jij denkt dat ze nuttig zijn. Denk ook verder dan alleen jezelf en bedenk waar jouw doelgroep op zal gaan zoeken. Wil je een blog schrijven over hoe je een TikTok account opzet? Denk dan bij je onderzoek aan keywords zoals; TikTok account opzetten, TikTok account maken, TikTok account, TikTok video maken, succesvol TikTok account, etc.
Handige tool keyword onderzoek
KWFinder (afkorting voor Keyword Finder) is een handige tool om keyword onderzoek te doen als je geen Google Adwords account hebt. Het fijne aan deze tool is dat je longtail keywords kan zoeken over combinaties met bijvoorbeeld ‘baby’ of kinderen’. Met de Google Adwords Keywordplanner kan dit niet, omdat ze liever niet willen dat je hierop adverteert. Daarnaast werkt KWFinder verder bijna hetzelfde en is het goedkoper dan de Google Keywordplanner, tenzij je al advertenties hebt of wil inzetten dan kun je beter de Google Keywordplanner gebruiken.
KWFinder keyword onderzoek
Hier zie je hoe de KWFinder tool eruit ziet. Als eerste type je een keyword in die je eventueel zou willen gebruiken.
Vervolgens zie je een overzicht van het aantal keywords dat naar boven komt. Hier staat ook het zoekvolume bij.
Aan de rechterkant heb je een tabel met de zoekwoord moeilijkheidsgraad, dus of je het keyword makkelijk kan gebruiken of niet. Daarnaast staat nog een overzicht van het maandelijkse zoekvolume in een groter tabel.
Onderaan vind je de best presterende websites op het gekozen keyword. Dit is goed om te checken, zo zie je of de concurrentie hoog is of niet.
KWFinder is de eerste tien dagen gratis, daarna kun je uit verschillende abonnementen kiezen.
Zo wordt keyword onderzoek doen een makkie!
Met de KWFinder tool wordt keyword onderzoek doen easy peasy! Ben je geïnteresseerd in keywords of wil je meer weten over SEO? Kijk voor meer tips bij mijn SEO tips!
Hi, ik ben Marjet,
Ik help je aan een wachtlijst aan ideale klanten voor je 1:1 sessies.
Maak je content zo sterk en persoonlijk dat mensen graag contact met je opnemen.
Start met de Connecting Content Succes formule zodat je weet hoe je dit kunt doen.