Je hebt het vast voorbij zien komen op Instagram. Veel bedrijven en/of influencers gebruiken nu het fenomeen “link in bio” en wij hebben allemaal ongetwijfeld er wel eens op geklikt. Deze Instagram accounts met veel bereik kunnen bijna niet meer zonder. Wat is “link in bio” eigenlijk en waarvoor is het handig?
Wat is link in bio nou precies?
Om de vraag te beantwoorden: wat is link in bio moeten we dit zinnetje eventjes verlengen.
Link in bio is namelijk de link in je biografie oftewel je profiel. Misschien heb je zelf hier geen link staan. Maar als je in een post ‘link in bio’ ziet, dan moet je naar iemands profiel gaan en dan de link aanklikken. Zie op het plaatje bij de oranje pijl wat ‘link in bio‘ is.
Hoe kom je bij die link?
Ga naar de naam van het Instagram profiel boven de post en klik erop. Dan kom je op iemands profiel waar je dus ook de link kunt vinden in het profiel.
Maar wat het handigste is als je zelf ‘link in bio’ wilt noemen is om een @+username toe te voegen aan je post-tekst. Dus Zie link in bio @marjetwullink. Vooral omdat mensen lui zijn en soms niet naar bovenaan de lange Instagram post willen scrollen naar (de link naar) je profiel.
Waarom een link in bio
‘Link in bio’ is een zin die je bij je caption onder je foto plakt. Deze link leidt weer naar het hele artikel, filmpje of een pagina op je website. In de Instagram post geef je dus een preview om mensen nieuwsgierig te maken naar het hele verhaal. Als je een bedrijf bent, verwijs je vaak naar een laatste artikel maar het kan ook naar een productpagina zijn.
- Schrijf een pakkende tekst onder je foto om aandacht te trekken en mensen te
leiden naar de link in je bio. Vermeldt dan ook letterlijk: link in bio of een variant daar van. - Zorg dat mensen duidelijk de link kunnen vinden. Oftewel vul een link in in je Instagram profiel.
- De link in bio werkt en gaat naar een product pagina of blogpost op jouw website
Waarom de link in bio het liefst naar jouw website
Als je een bedrijf bent, dan wil je het liefste vindbaar worden met je website in Google. Hoe meer kliks er komen via Social Media, hoe meer waarde je van Google krijgt als dit van goede accounts komt. Dus daarom is het belangrijk dat je ook zeker via social media jouw website deelt. Liever ook geen linktree. Lees hier meer over in deze blog of kom naar de SEO cursus.