Ben jij benieuwd welke pagina’s op jouw website het meest bezocht worden door je bezoekers? Of wil jij graag weten hoe bezoekers op jouw website terecht gekomen zijn?

Google Analytics is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om het gedrag van de bezoekers op je website te meten. Op deze manier kun je de performance van de website analyseren en op basis daarvan je website voor deze gebruikers optimaliseren. Wanneer je Analytics goed gebruikt kan het je helpen om je marketingstrategie te verbeteren en zo je verkopen omhoog te halen.

Ben je hierdoor nog niet helemaal overtuigd? Hieronder staan nog een aantal redenen waarom het handig is om Google Analytics te gebruiken.

Waarom Google Analytics gebruiken

Het is niet moeilijk om te starten

Om te starten met het analyseren van je bezoekers hoef je niet heel veel te doen. Het enige wat je moet doen is een tracking code toevoegen aan je WordPress website. Google begint vanaf het moment dat deze tracking code is geplaatste en de website is gepubliceerd meteen met het verzamelen van bezoekersgegevens. Vervolgens kun je instellen dat je periodiek gedragsrapporten wilt ontvangen via de e-mail en deze rapporten kun je ook weer personaliseren naar de gegevens die jij zelf het belangrijkste vindt om te analyseren.

Inzicht in de demografie van je bezoekers

Google Analytics houdt heel precies bij wie nou precies je website gebruiken. Zo kun je gegevens inzien als

  • Leeftijd,
  • Geslacht,
  • Interesses,
  • Locaties,
  • Enzovoort.

Deze gegevens kun je dan vervolgens weer gebruiken om je website te optimaliseren voor je gebruikersgroep.

Ook houdt Analytics voor je bij via welk platform bezoekers op je website belanden, wat jou weer kan helpen bij het verdelen van je advertentiebudgetten. Belandt het grootste deel van je website bezoekers op jouw website via Facebook en een wat kleiner deel via Instagram? Dan kun je je advertentiebudget zodanig verdelen dat het meeste geld naar Facebookadvertenties gaat en wat minder geld naar Instagram. Ohja, Google Analytics kun je ook weer goed integreren in Google AdWords, waardoor je ook nog eens inzichten kunt opdoen over hoe succesvol je AdWords campagnes zijn!

Bouncepercentage verlagen

Het bouncepercentage van een website is het percentage bezoekers dat je website weer verlaat nadat ze maar 1 pagina bezocht hebben. Wanneer je veel bezoekers en een hoog bouncepercentage hebt wil dat dus zeggen dat je veel mensen je website vinden, maar dat ze niet helemaal vinden wat ze zoeken en de website dus ook weer snel verlaten. Google Analytics kan een gedetailleerd rapport geven van dit bouncepercentage wat jij weer kunt gebruiken om uit te zoeken hoe je dit percentage kunt verlagen.

Bedenken van nieuwe content

Als je blogs op je website hebt kun je Google analytics gebruiken om te zien welke content het beste presteert binnen jouw doelgroep. Deze gegevens kun je weer in je achterhoofd houden bij het opstellen van nieuwe content.

Doelen

Wil jij weten of je marketingstrategie werkt of dat je hem moet aanpassen? Binnen Analytics kun je doelen aanmaken die jou precies kunnen laten zien of en hoe vaak bepaalde acties worden uitgevoerd. In een andere blogpost leg ik uit hoe je deze doelen kunt aanmaken in Google Analytics.

Google Analytics gebruiken?

Wil jij na het lezen van al deze mogelijkheden ook Google Analytics gebruiken? Kijk dan nog eens verder tussen alle tips op deze website hoe je hier het beste mee kunt werken. Ook voor andere tips over bijvoorbeeld SEO, WordPress of Instagram kun je een kijkje nemen op Minimalist Marketing.

seo

Hi, ik ben Marjet,

Jouw gids in het vinden van een perfecte niche. Met mijn achtergrond als bedrijfskundige, marketingstrateeg, SEO- en niche-expert, zie ik moeiteloos waar jouw kansen liggen. 🎯 Ik zorg ervoor dat je niet aanmoddert met halfslachtige strategieën, maar recht op je doel afgaat. Al meer dan 500 mensen geholpen aan een niche & expertise die bij hen past.