Wil jij een goede Google Analytics rapportage maken? Dan is doelen instellen Google Analytics een stap die je niet moet overslaan. Hierdoor kun je namelijk zien of je online marketing een effect heeft. Werkt je marketing strategie of moet je hem aanpassen? Gelukkig is het instellen van de doelen is niet zo moeilijk als je denkt.

Stappenplan doelen instellen Google Analytics

  1. Ga naar Google Analytics en log in
  2. Vervolgens ga je naar ‘beheerder’
  3. Klik onder het kopje ‘weergave’ op ‘doelen’
  4. Nu ga je doelen instellen Google Analytics door te klikken op ‘nieuw doel’

Welke doelen wil jij bijhouden?

Nu je dit hebt gedaan ga je kiezen uit verschillende doelen. Wil jij graag weten hoeveel mensen een blog van je website delen op Facebook? Dan ga je naar ‘betrokkenheid’ en daar kies je voor ‘delen/social media’. Maar als je er liever achter komt hoeveel bezoekers een account maken op je website, dan kies je onder het kopje ‘acquisitie’ voor ‘een account maken’.

Maak je liever een aangepast doel omdat de doelen in het rijtje niet bij je passen? Dat kan ook. Je kunt dan kiezen voor aangepast en vanuit daar kun je een eigen doel gaan maken. Hoe doe je dat?

Eigen doelen instellen Google Analytics

Je gaat een aangepast doel maken. Hoe doe je dat? Je begint met het beschrijven van je doel door je doel een naam te geven en een type doelstelling te selecteren. Vervolgens kun je je aangepaste doelen instellen Google Analytics.

Heb je het type ‘bestemming’ gekozen? Dan kun je bijvoorbeeld een pagina instellen waar bezoekers die een bestelling hebben geplaatst op terecht komen.

Heb je gekozen voor de optie ‘duur’ bij het doelen instellen Google Analytics? Dan kun je meten hoelang bezoekers gemiddeld op je website of op bepaalde pagina’s blijven.

Bij de optie ‘pagina’s/schermen per sessie’ ga je meten hoe vaak een bezoeker bepaalde pagina’s bezoekt per sessie. In andere woorden: hoe betrokken zijn je bezoekers?

Je kon bij doelen instellen Google Analytics ook kiezen voor de optie ‘gebeurtenis’. Wat je hierbij gaat meten is hoe vaak blogs worden gedeeld op social media of bijvoorbeeld hoe vaak een filmpje op je website wordt bekeken door bezoekers.

Meer tips over Google Analytics?

Doelen instellen Google Analytics heb je nu geleerd. Maar er zijn nog veel meer handige tips en tricks die je echt moet weten over Google Analytics. Deze kun je vinden op onze website. Ook voor andere tips over bijvoorbeeld SEO, WordPress of Instagram kun je ook een kijkje nemen op Minimalist Marketing.