Selecteer een pagina

Reviews zijn belangrijk omdat een goede review kan zorgen dat men eerder iets koopt en een slechte review dat ze juist naar de concurrent stappen. Bovendien zorgen reviews er ook voor dat je bedrijf, ook door Google, als betrouwbaarder wordt gezien. Daardoor zul je met goede reviews hoger in Google komen. Ondanks dat ze hier minder op gaan letten in de toekomst, want er zijn nogal wat scammy bedrijven met nep-reviews, toch blijft het belangrijk om reviews te verzamelen, ook voor je ranking.

Een slechte review kan je bedrijf behoorlijk wat schade toebrengen. Vooral als het bijvoorbeeld op een platform als Google Business wordt geplaatst waar je het niet kunt verwijderen. Het is belangrijk dat je doet aan online reputatie management dus natuurlijk vraag je mensen waarvan je weet dat ze positief zijn over je dienst of product om een review achter te laten. Maar je hebt het niet altijd in de hand.

Wat doe je met een slechte review voor je business?

Een klant van mij krijgt soms slechte reviews via haar review systeem binnen. Het zijn vaak mensen die niet eens klant zijn geweest. Ze schrijven zomaar een tekst met 1 ster en dat ze honds zijn behandeld en dan met tientallen spelfouten. Wat doe je in dat geval? Of wat doe je sowieso als je slechte reviews krijgt.

  1. In het ergste geval – start all over na slechte reviews

    Als je nog maar net begonnen bent met reviews verzamelen en je hebt er 5 waarvan 4 gekkies hebben gereageerd met 1 ster en gekke review-teksten. Dan zou ik zeggen. Begin opnieuw. Kijk of het mogelijk is om je Google Business account te verwijderen (niet te sluiten) en een nieuwe aan te maken. Reviews zijn namelijk vaak doorslaggevend of iemand met je wil gaan samenwerken of je product koopt en reputatie management met wat goede reacties is dan onbegonnen werk.

  2. Reageer op de slechte review en zorg dat men zich gehoord voelt

    Zorg ervoor dat je probeert om te blijven communiceren met iemand die echt niet blij is met jullie product of service. Je kunt deze persoon zelfs persoonlijk benaderen om meer te weten te komen. Maar in eerste instantie is een reactie waarbij men zich gehoord voelt: “Wat vervelend dat u deze ervaring heeft met ons product.” 

  3. Verzin hoe je de slechte ervaring kan ombuigen naar iets positiefs

    Kun je de nare ervaring verbeteren? Je kunt bijvoorbeeld op de slechte review reageren (nadat de zin waarmee ze zich gehoord voelen, vervolgen) met: “Wij hebben recent ons product verbeterd en wij zouden graag contact met u hebben of u deze wilt testen en of hiermee uw ervaring verbeterd. Zouden wij u een gratis nieuw product mogen sturen?”

slechte reviews seo-marketing-reputation

Je kunt creatief omgaan met een slechte review en zo je bedrijf weer zo positief neerzetten als jullie zijn. Op deze manier kan de lezer die benieuwd is naar de slechte ervaring lezen dat jullie niet alleen de ervaringen verhelpen maar ook het product hebben verbeterd.

Heb je zelf ervaringen met slechte reviews? Of heb je ergens een goed voorbeeld gezien van een goede reactie op een slechte review? Laat het ons weten in de reactie onder dit bericht.

 

 

 

Ontvang deze SEO checklist printable in je inbox!