SEO CHECKLIST

Zoals je ondertussen misschien al weet, bestaat SEO uit tal van onderdelen. Je moet met verschillende factoren rekening houden om een goede SEO te hebben en dus vindbaar te zijn in Google. Hier vind je een SEO checklist van alle belangrijke onderdelen zodat je zelf kan zien of je pagina aan de eisen voldoet.

SEO CHECKlist – content

Laten we beginnen met de SEO elementen in de tekst op je pagina. Misschien dat die namelijk wel het makkelijkste zijn aan te passen. Deze checklist laat precies zien waar je op kan letten als je een tekst schrijft.

  • Keywords

heb je een keyword ingesteld? De strekking van je pagina moet je in één woord duidelijk kunnen maken. Dat is je keyword. Kies een woord waar je op gevonden wil worden en verwerk die een aantal keer in je tekst.

  • Headings

Een tekst wordt overzichtelijker als deze is opgedeeld in stukjes. Deze stukjes kan je aanduiden door tussenkopjes te gebruiken. Door middel van tussenkopjes breng je extra structuur en duidelijkheid aan in je tekst wat de leesbaarheid bevordert. Als je bezoeker alleen even snel wil scannen, zijn tussenkopjes erg handig.

  • Normale content

Een blogbericht is doorgaans geen lap tekst, maar het moet ook niet te kort zijn. Meestal bestaat deze uit minimaal 300 woorden. Google vindt het fijn als je tekst aan een soort ‘normale content’-format voldoet. Probeer het aantal keywords niet meer dan 3 tot 5 % van je totaal aantal woorden te laten zijn én zorg ervoor dat deze wel terugkomt in de eerste alinea.

  • Afbeeldingen

Wissel op je pagina af met tekst en afbeeldingen. Een grote lap tekst ziet er al niet aantrekkelijk uit. Sla je afbeelding op je computer op met het keyword in de bestandsnaam, voordat je de afbeelding naar je website upload. Daarnaast kun je in de afbeelding de alt-tekst aanpassen. Als je daar bijvoorbeeld een keyword in zet, dan kan je daar weer extra op gevonden worden. Als je meerdere zoekwoorden in je alt-tekst wil verwerken, doe dit dan met tussenstreepjes. Op die manier weet Google dat het aparte woorden zijn.

  • Bold & italic

Gebruik in je tekst soms zinnen of woorden in Italic of Bold. Dit help je bezoeker als hij even snel wil scannen en Google kan zo de belangrijkere tekstdelen onderscheiden.

  • Links & Backlinks

Neem een belangrijk woord in je tekst (een keyword) en maak daar een link van naar een andere pagina. Dat kan een link zijn naar een eigen pagina, maar ook naar die van een andere site. Dat is een backlink. Het lijkt niet logisch om naar andere pagina’s te linken, maar zo loop je de kans dat anderen ook naar jou zullen linken.

  • Bullets (opsomming)

Als je een opsomming in je tekst hebt, gebruik dan bullets. Dat zijn de bolletjes net als in deze tekst staan. Ook dit brengt weer extra structuur aan, waardoor je pagina overzichtelijker wordt.

  • Synoniemen & meervoud

Let op dat je je keyword niet te veel gebruikt. Dat gaat namelijk ten koste van je leesbaarheid. Beter is het om soms synoniemen of meervoudsvormen van je belangrijke woorden te gebruiken. Google herkent deze namelijk ook gewoon. En een tekst vol met één zelfde woord leest ook niet lekker voor je bezoeker.

  • Leesbaarheid

Misschien wel het belangrijkste puntje van de SEO-checklist in je tekst. Leesbaarheid is van groot belang voor Google. Als je namelijk geen vlotte tekst hebt en je bezoeker er niet makkelijk doorheen kan lezen, zal Google je niet hoog ranken. De bezoeker is immers koning.

SEO checklist: Achter de schermen

Naast de dingetjes die je aan kan passen in je tekst om je vindbaarheid te vergroten, zijn er ook dingen die niet zo zeer in je tekst zitten, maar die wel meetellen in de ranking van Google. Dat zijn de elementen die een soort van achter de schermen zitten, maar wel zeker zo belangrijk zijn.

  • URL

Je URL is het eerste wat zowel je bezoekers als Google ziet van je pagina. Het bevordert je vindbaarheid als je jouw keyword(-set) in je URL gebruikt. Dat hoeft dan niet in je domeinnaam, maar wel bij je subpagina’s. Zo weten bezoekers meteen of je pagina hen zal verder helpen.

  • Meta-titel

De meta-titel is de titel die in Google verschijnt in de zoekresultaten. Het is de blauwe tekst boven de sitelink. Dit kleine stukje tekst moet meteen duidelijk maken waar de site over gaat.

  • Meta-description

De meta-description is een korte omschrijving van je tekst die je tussen de resultaten in Google ziet. Dat stukje tekst is er om je mogelijke bezoeker te trekken. Die tekst moet ze genoeg interesseren zodat ze op jouw site klikken. Verwerk ook keywords hierin, dat bevordert je ranking in Google weer.

 

 

Al deze informatie kun je terug vinden in een handige SEO checklist, die je kunt downloaden door op de afbeelding hieronder te klikken!

SEO checklist pdf handout

Met deze checklist kan je aan de slag met je eigen pagina. Als je meer wil weten over alle elementen van SEO, dan kan je er meer over lezen in de blogs. Succes!

 

 

seo

Hi, ik ben Marjet,

Jij verdient het om op een simpele manier je marketing te doen. Dat begint allemaal bij iets wat al van nature goed werkt. Vanuit jouw unieke kracht, opdrachten of cliënten krijgen. Daar werken we aan tijdens de SEO cursus. In april is de SEO cursus in Hilversum en in mei is de volgende live SEO cursus in Amsterdam.

This will close in 20 seconds