Niche marketing

Gisteren had ik een intake met Sigrid, een potentiële klant. Een van de dingen waar ze mee begon was: ‘Een niche? O ja, daar hebben wel meer marketing goeroe’s het over, maar het spreekt me niet zo aan. Ik wil graag voor een diverse doelgroep coachen.’

We eindigden het gesprek dat ze wel meer van dit soort gesprekken wilde omdat ze op deze manier inderdaad kwam tot waar we heen wilden. Energie om na te denken over services. Om ze toch meer te ‘nichen’ met marketing. Ze kreeg op deze manier weer energie om haar marketing te starten.

Niche marketing maakt marketing makkelijker

Niet alleen krijg je meer energie van je marketing activiteiten. Je zult ook veel meer mensen aantrekken die echt iets van je willen afnemen omdat jij hen begrijpt. De voordelen van ‘niche marketing zijn:

  • Meer energie door ‘niche marketing:
    Door je helemaal te verdiepen in een niche doelgroep ga je met meer energie en een fris gevoel je marketing in. Je krijgt meestal een ton aan ideeën voor nieuwe content zoals blogs en posts voor social media.
  • Meer mensen aantrekken
    Je gaat je zo verdiepen in je doelgroep dat je tot in detail weet waar hun pijn zit. Je kunt ze daar het beste op aanspreken.
  • Meer conversie
    Niet alleen komen meer mensen naar je website, ook zullen ze eerder geneigd zijn om contact met je op te nemen. Een intake in te plannen. Je zult vaker en sneller een connectie hebben met je cliënten.

niche marketing niche coach

Wat is niche marketing?

Niche marketing is marketing gericht op een heel specifieke groep. Als je denkt dat vrouwen al een specifieke groep is, dan heb je het verkeerd. Je kunt zelfs nog meer niche gaan naar vrouwen die therapeut zijn of moeders met kleine kinderen of zwangeren met een depressie.

Zo’n specifieke niche kiezen is de start van je niche marketing. Daarna ga je je helemaal verdiepen in deze specifieke doelgroep. Je creeërt content die helemaal aansluit bij die doelgroep. Je schrijft blogs en laat jezelf op social media zien. Je gaat ook deel uitmaken van de klanten van jouw doelgroep als ze business tot business zijn. Bijvoorbeeld richt ik mij veelal op therapeuten. Ik vind het zelf ontzettend leuk om mij te verdiepen in persoonlijke ontwikkeling. Bovendien geloof ik dat er altijd wel iets te verbeteren valt. Een ego die je in de weg zit. Lichamelijke pijntje die kunnen worden verholpen.

De pijn van je doelgroep onder de loep nemen

Door zelf, indien B2B, klant te worden van jouw klant, zorg je ervoor dat je snapt waar hun pijn zit. Waardoor maakt het dat ze te weinig overhouden aan het eind van de maand. Of hoe komt het dat ze hun energie verliezen of geen klanten aantrekken. Jij snapt waar de crux zit. Je bent ervaringsdeskundige als hun doelgroep dus kan hun vertellen hoe ze kunnen inspelen op de pijn van hun doelgroep. Hoe kunnen ze wel meer overhouden per maand? Wat kunnen ze meer doen en wat kunnen ze minder doen.

Heb jij zin om ook te werken aan niche marketing? Plan een intake in, dan kunnen we kijken wat ik voor jou kan betekenen.

 

Wil je SEO zelf doen maar geen idee waar je moet beginnen?