Een website structuur bestaat onder andere uit de menu-structuur, de url-structuur, interne linkstructuur en de manier waarop je je blogs of producten in categorieeen zet. Hoe ingewikkelder en groter de website wordt, hoe belangrijker het is om een goede structuur aan te houden. Het is daarom handig om dit vantevoren al uit te denken. Ook al is het meestal onmogelijk om te bedenken wat je er in de toekomst allemaal mee wilt doen. Dus over analyseer ook weer niet. Het is altijd mogelijk om de website structuur aan te passen, ook al is dat niet altijd even makkelijk.

  1. Menubalk(en) in de website structuur
  2. URL- structuur (permalink)
  3. Categorie structuur
  4. Interne link structuur

Menubalk in de website structuur

Vaak begin ik met het bekijken van de menu-balk. De menubalk in de website structuur is toch meestal waar de meeste bezoekers als eerste naar kijken. Daarom is het handig om in je menubalk een structuur aan te houden die overzichtelijk is. Zorg ervoor dat er niet meer dan 7 ’tabjes’ in de menubalk van je website staan. Hou het het liefst onder de 5 en verdeel anders je menubalk in 2 onderdelen:

  1. 1 menubalk voor al je diensten en belangrijke pagina’s in je website structuur
  2. de tweede menubalk met je ‘over’, contact-pagina en bijvoorbeeld tips, nieuws of een blog

Deze laatste menubalk zie je in de website structuur vaak helemaal bovenin staan. En de eerste zo duidelijk mogelijk in de ‘header’ (het bovenste gedeelte van je website dat meestal op elke pagina gelijk is).

Waarom het belangrijk is om deze pagina’s zo in het menu te zetten dat bijvoorbeeld je diensten zichtbaar worden in 1 oogopslag? Dat zorgt voor overzicht, maar ook dat men snel doorklikt naar die pagina’s. Hoe meer bezoekers op je belangrijkste pagina’s komen die je verbeterd voor Google. Hoe meer Google die pagina’s kan waarderen en hoger zal ranken.

 

URL structuur van je website

De URL structuur betekent hoe je pagina- of artikel/blog-linkjes zijn opgebouwd. Bijvoorbeeld www.minimalistmarketing.nl/seo-cursus-amsterdam of www.minimalistmarketing.nl/pagina/seo-cursus-amsterdam. Het is vaak afhankelijk van je CMS (website systeem) of het mogelijk is om je eigen pagina structuur aan te houden.

Wat ik vaak heb gemerkt is dat als het de keywords direct achter de domeinnaam staan, zonder een woord als /pagina/ of /project/ of /artikel/ ertussen, dat dit het beste werkt voor je vindbaarheid. Nu wil het niet zeggen dat dit voor jezelf altijd het meest handige is. En het gaat ook niet altijd op. Maar ik zie dit toch geregeld voorbij komen bij mijn klanten en bij mijzelf.

Bij mijn website is mijn URL structuur ook zeker niet het allerbeste. Ik heb veel teveel categorieën. Bovendien lijken veel categorieën ook nog eens op elkaar. Ik zou het graag allemaal willen structureren. Alleen het verwijderen van een originele structuur is niet zo makkelijk. Als je zomaar de permalink -structuur wijzigt (zo heet dat, permalinks), dan kunnen er 404-fouten optreden. En het oplossen hiervan kost ook best veel tijd. Daar ben ik dus zelf ook nog niet aan toegekomen, maar dit is een project voor de kerstvakantie :).

Categorie structuur van bijv. je blog

Daarnaast zijn er zeker ook voordelen aan het hebben van een categorie-structuur in je blog of producten.

  1. Je houdt het voor jezelf overzichtelijk als je veel blogs schrijft.
  2. Je kunt in Google Analytics zien in welke categorie er veel bezoekers komen
  3. Soms is het onvermijdelijk omdat je zo bepaalde tips kunt structureren zoals ik heb inderdaad SEO-tips, Instagram tips en ondernemers tips. Als alles op 1 bult wordt gegooid, dan is het voor de bezoeker ook niet meer overzichtelijk.

Het is dan wel handig dat je bedenkt of je je categorie-pagina’s wel wilt indexeren.

Als bij bovenstaande zin er allemaal vraagtekens ??? verschijnen, dan snap ik dat. Het is ook een beetje een ingewikkeld verhaal. Namelijk je kunt een pagina maken waarop je een categorie van jouw tips laat zien. En boven al die verschillende tips kun je nog een stukje tekst zetten en daarboven bijvoorbeeld nog een zoekvakje zodat men ook naar tips kan zoeken. Zo heb ik het bijvoorbeeld ingericht in de categorie website structuur.

website structuur seo

Interne link structuur van je website

Interne links? Wat bedoel je daarmee? Dat is dat je binnen je eigen website naar artikelen en pagina’s van jezelf linkt. En het zou het beste zijn als je soort van ‘moeder’ content maakt waarin je verwijst naar wat kleinere blogjes (de kinderen). En dat je vanuit die kinderen weer naar elkaar en teruglinkt naar de moeder. Deze ‘moeder’-content wordt ook wel ‘cornerstone’ content genoemd door Yoast. 

Als je dit bovenstaande nog iets te ver van je bed-show vindt, dan kun je ook bedenken bij elke blog. Oh ja, over dat onderwerp heb ik al eens iets geschreven, daar kan ik naar linken. Maar het beste kun je natuurlijk een goed overzicht bijhouden van al je content met daarbij je belangrijkste ‘moeder’-artikelen en de ‘kinder-artikelen’. Dus als je echt wilt gaan inzetten op een professionaliseringsslag van je website, dan is dit een goed idee.

Binnenkort zal ik een voorbeeld geven van hoe je deze artikelen bijvoorbeeld in excel kunt neerzetten zodat je een handig overzicht krijgt van je pijlers en de content die hierbij past.