Als je goede reviews hebt wil je die ook graag laten zien. Maar Google laat dit helaas niet standaard zien als iemand op Google naar jou zoekt. In deze blogpost leg ik uit hoe je in Google sterren krijgt en waarom dat zo goed is.
Wat zijn Google sterren?
Google sterren zijn sterren die aangeven wat consumenten van jouw website/ service vinden. Het geeft aan hoeveel sterren klanten jou geven. Dit is oplopend van 1 tot 5 sterren. Consumenten klikken sneller op een zoekresultaat met sterren waardoor je klikratio ook omhoog gaat. Deze Google sterren worden ook wel Rich Snippets genoemd. De zoekresultaten in google hebben standaard 3 regels. De eerste regel is de SEO titel, de tweede regel is de URL en de derde regel is de meta-beschrijving. Deze regels noemen we snippets.
Bij Rich Snippets worden deze regels verrijkt met Google sterren. Hierdoor ziet jouw zoekresultaat er betrouwbaarder uit en zullen mensen sneller op jouw zoekresultaat klikken. Het is dus best belangrijk voor jouw website om deze Google sterren te hebben!
Hoe krijg je deze sterren?
- Verzamel reviews door middel van een klantboordelingsysteem
- Koppel je website aan het desbetreffende klantbeoordelingsysteem
- Koppel de Google sterren aan de zoekresultaten
- Schakel je webbouwer in (indien dit nodig is)
Je zal vast denken: ‘wat is een klantbeoordelingsysteem?‘ dat leg ik je graag even uit. Een klantenboordelingsysteem verzamelt al jouw klantbeoordelingen. Zo heb je bijvoorbeeld goede reviewsystemen zoals Klanten Vertellen en Feedback Company zij regelen alles voor je waardoor je geen webbouwer nodig hebt. Klanten Vertellen werkt met een op maat gemaakte vragenlijst die door jou wordt gestuurd naar klanten met de vraag of ze jouw website willen beoordelen. Hiervan worden de reviews ‘gemaakt’. Daar komt dan een beoordelingcijfer uit tussen de 1-5. Vervolgens worden al deze reviews bij elkaar gezet en wordt het gemiddelde van de gegeven sterregen bepaald. De uiteindelijke sterren worden bij de zoekresultaten neergezet als Google sterren. Er zijn ook reviewsystemen waarbij je je website moet koppelen met behulp van je websitebouwer.
Google sterren niet meer relevant?
Google heeft aangegeven dat ze deze sterren niet meer gaan weergeven. Ik denk vooral omdat er veel bedrijven komen waarbij je soort van sterren kunt ‘kopen’. Dus eigenlijk nep-reviews krijgt. Dit wil Google niet. Dus daarom willen ze niet dit gedrag niet in de hand werken. Desalniettemin denk ik dat dit nog steeds een belangrijk onderdeel blijft van het alghoritme ondanks dat het niet meer wordt getoond. Want goede reviews scheppen altijd vertrouwen.
Wat doe je zelf als je reviews van een bedrijf niet vertrouwt?
Je kunt altijd checken of het nep is door de personen te Googlen. Soms zie je dat zo’n persoon dan dus niet bestaat door de persoon met het bedrijf te Googlen. Of komt deze persoon alleen voor in reviews… dan weet je zeker dat het niet echt is. Dus blijf zelf ook alert als je reviews ziet.
Het beste is dus om een klantbeoordelingsysteem te kiezen die al deze stappen voor je regelt. Het is dus eigenlijk best simpel en het geeft goed beeld over je bedrijf voor je potentiële klanten. Meer weten over Google en SEO? Kijk eens bij mijn SEO tips.