Cross selling betekent eigenlijk dat je probeert andere producten aan een al bestaande klant te verkopen. Dat zijn vaak additionele producten. Dus dingen die de eerste aankoop aanvullen. Denk bijvoorbeeld aan cartridges bij een printer of schoenenspray bij een nieuw paar schoenen. Dit zijn nogal eenvoudige voorbeelden en dit is dus de Cross Selling betekenis.

Hoe werkt cross selling?

Het is belangrijk dat je zelf in je webshop de klant bewust maakt van aanvullende producten. Dus dat cross selling moet je zelf in je site bouwen. Dat kan op verschillenden manieren.

  • Cross selling via aanvullende producten: die cardridges bij een printer dus. Of wanneer je in je webshop laptops verkoopt, biedt je er ook laptophoezen bij aan. Deze aanvullende producten moeten zichtbaar zijn zodat de klant deze gemakkelijk ook kan kopen. 

cross selling aanvullende producten

Als je op Belsimpel de Samsung Galaxy S8 zoekt, krijg je op dezelfde pagina aanvullende producten voor die telefoon.

Niet alleen bij ‘harde’ producten, maar ook bij diensten kun je aanvullende diensten verzinnen. Zo heb ik veel WordPress websites gebouwd en als aanvullende product biedt ik dan SEO services aan. Je kunt cross selling op deze manier ook met andere services doen. Je bent bijvoorbeeld yogalerares maar je geeft ook yoga-therapie. Je wordt dan bekend om je yoga-lessen maar je kunt dan wel noemen dat je in yoga-therapie leert hoe je nog meer de diepte in kunt gaan om te werken aan blokkades.

  • Cross selling via alternatieve producten: meestal heb je meerdere producten uit een categorie in je webshop. Als iemand dan op zoek is naar bijvoorbeeld een laptop, kan je onder op die pagina gelijksoortige laptops zetten. Zo blijft de klant op je site en biedt je hem een extra service voor als ze niet meteen vinden wat ze willen. Dat kan bijvoorbeeld ook met broeken, zoals in het voorbeeld van Zalando hieronder. cross selling alternatieve producten

Voor cross selling van services kun je bij mijn producten bijvoorbeeld bedenken dat je geen zin hebt om SEO zelf te doen en dan neem je lekker een SEO pakket. Hierin kun je dan zelf beslissen wat je wel wilt doen. Je doet dan misschien wel de beginnerscursus, maar besteedt daarna uit wat je zelf liever niet doet.

  • Combinatie van producten: met het verkopen van een combinatie doe je eigenlijk hetzelfde als met een aanvullend product aanbieden. Alleen nu bied je een bepaalde korting of deal als de producten als combinatie worden gekocht. Die printer met cardridge bijvoorbeeld, kan je dus als combinatie aanbieden. Dat ziet er dan als volgt uit.cross selling combinatie

Voor Cross Selling van combinaties van services kun je bijvoorbeeld bedenken dat je zegt. Je kunt de SEO cursus volgen en dan krijg je korting op de SEO werksessies of het SEO pakket. Samen in dit pakket krijg je 10% korting.

Voordelen van cross selling

Door andere producten aan te bieden naast het hoofd product waar je bezoeker naar op zoek is, maak je kans op meer omzet. Daarnaast verleen je ook een extra service, omdat je het makkelijker maakt voor de klant om te zien wat er nog meer te krijgen is op je website. Op deze manier blijven potentiële klanten langer op je website. Zorg er wel voor dat je cross selling relevant is en natuurlijk lijkt. Ga dus niet onlogische producten erbij aanbieden en geef niet te veel andere opties. Je klant moet er voordeel van hebben en niet verdwaald raken in de keuzes op je site.

 

 

Sales funnel maken + gratis weggever

Samen bedenken we jouw niche, customer journey en sales funnel met hierin een gratis weggever.

cross selling betekenis