De letterlijke vertaling van een funnel is een trechter. Maar wat is een funnel? Het betekent dat het een trechter op  / naar je site is. Een funnel is namelijk een soort trechter die bezoekers door je site leidt tot zij een aankoop doen. Maar hoe werkt zo’n trechter dan?

Wat is een funnel?

Een funnel is dus een trechter die je bezoeker door je site leidt. Ze gaan bijvoorbeeld van artikel tot aankoop of lead. Dus anonieme bezoekers worden uiteindelijk van groot belang voor je bedrijf.

Wat is een funnel in de meeste gevallen qua opbouw?:

  • Social media links of Google zoekresultaat    (eerste stap in wat is een funnel opbouw)
  • Blogs met informatie
  • Gratis weggever
  • emailings
  • Aankoop of contact via offerte

Hieronder zie je afbeelding van een van mijn eigen salesfunnels. Zelf vind ik dat het beste om antwoord te geven op de vraag: Wat is een funnel. Namelijk aan de hand van een funnel-voorbeeld.

wat is een funnel betekenis

 

Door nieuwsgierigheid komen de bezoekers dus op mijn blogberichten (zoals jij misschien nu ook). Dan kunnen ze een link of een pop-up voor hun neus krijgen om bijvoorbeeld een gratis SEO cursus (gratis weggever) te volgen. Daaruit breng ik ze op de hoogte van mijn live-cursus in Amsterdam. Vanuit de live-cursus leren ze me kennen en zien waar ik hen nog extra zou kunnen ondersteunen in hun SEO strategie met advies.

Er bestaan verschillende soorten funnels. De meest bekende zijn de sales-funnel en de marketing-funnel. Het grote verschil tussen deze twee is dat het bij de Marketing-Funnel gaat om het informeren van je klant en bij de Sales-Funnel de verkoop centraal staat.

Opbouw van een funnel

De meeste trechters hebben als basis een zelfde opbouw. Wat is een funnel opbouw leg ik hier nog net iets verder uit, zodat dit iets helderder wordt en je er zelf mee aan de slag kan.

  • Top of the funnel: Trek potentiële bezoekers en kopers door goed vindbare en relevante blogs. Dit kan bijvoorbeeld door via social media je blogs te verspreiden. (brede doelgroep/koude leads)
  • Middle of the funnel: Hier biedt je de bezoeker zo veel mogelijk informatie zodat ze steeds meer weten over het onderwerp. Daarnaast probeer je bekende klanten van ze te maken door ze iets aan te bieden waarbij ze hun e-mailadres moeten inschrijven. (kleinere groep / warme leads/ ze kunnen je inmiddels een beetje)
  • Bottom of the funnel: Wanneer de klanten echt heel goed zijn geïnformeerd, gaan ze sneller over tot een aankoop. Dus voor je hier aan komt moet je zeker weten dat de eerste twee delen goed zijn verlopen. Dan is de kans des te groter dat de eerst anonieme bezoeker tot een aankoop over gaat. (kleine groep heeft totaal vertrouwen in jou en wil met je gaan samenwerken).

 

Je zult zien dat een grote groep mensen afhaakt bij de eerste twee stappen. Dat is niet erg en zelfs heel normaal. Het gaat je namelijk om die paar serieuze bezoekers die uiteindelijk klant worden.