<

Een PR bureau zou heel veel baat hebben bij het hebben van de kennis van SEO. Om te weten waarom dit belangrijk is moeten we natuurlijk eerst wel weten wat een pr bureau is en doet. Bij welke van hun taken is het vooral belangrijk om iets te weten over SEO.

Wat is een pr bureau en wat doen ze?

Enkele onderdelen van de taken van een PR bureau zijn:

  • Het opstellen en onderhouden van een perslijst
  • PR campagne strategie en opzet maken
  • Het schrijven van persberichten,
  • Beeldmateriaal maken en verspreiden
  • Invloedrijke personen en persrelaties te woord staan over jouw bedrijf.
  • Contact met bloggers en andere influencers uit de branche van de klant

 

seo persbericht pr bureau pr campagne

Bij welke PR taken kun je SEO inzetten in het voordeel van je klanten.

Van bovenstaande taken zijn het schrijven van persberichten en het verspreiden van beeldmateriaal belangrijke taken voor SEO.

  1. Persberichten schrijven

    Een persbericht wordt vaak gedeeltelijk of exact overgenomen door bloggers of andere websites als content voor een blog. Dit betekent dat dezelfde tekst op veel verschillende pagina’s over het web staat. Dit heeft het voordeel dat je hier iets mee kan doen door in je persbericht keywords te gebruiken waarop je zelf niet direct gevonden wilt worden. Maar vooral dat je er keywords met links (tekstlinks) in je persbericht kun verwerken naar de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Dus niet allemaal naar de homepage bijvoorbeeld.

  2. Beeldmateriaal verspreiden

    Als onderdeel van een PR campagne maak je een perspakket met beelden die bloggers gebruiken in hun blogs. Ook deze beelden worden meestal gewoon direct geüpload naar hun website zonder verandering van bestandsnaam. Een bestandsnaam wordt door Google ook als belangrijk gevonden. Als je dus de bestandsnamen ook keywords meegeeft waar

Wat overkoepelend dus belangrijk is, is dat je persbericht niet voor keywords is geoptimaliseerd waar je zelf goed op wilt worden gevonden. Maar dat het wel tekstlinkjes heeft naar pagina’s waarmee jij goed wilt scoren in Google. Ga voor jezelf daarom na wat voor jou de belangrijkste keywords zijn en welke je vooral in je persbericht (dus op andere websites) wilt terugzien.

Kans op content copy bij PR campagnes

Content copy betekent dat er op andere pagina’s op het web dezelfde tekst staat als ergens anders. Google kan niet zeggen waar het eerst stond of wie de echte maker van de tekst is. Daarom zal hij er 1 uitpakken waarvan hij zegt dat dit het origineel is en de andere heel laag waarderen. Je wilt dus nooit die andere zijn of risico lopen op content copy. Zet daarom vooral niet dezelfde tekst als uit het persbericht op je eigen website.

PR zorgt voor nieuwe zoektermen

Een goede PR campagne zorgt ervoor dat mensen op nieuwe termen gaan zoeken. Bijvoorbeeld jouw merknaam of onderdelen van je nieuwe product of dienst. Het persbericht zou dus meerdere keywords moeten hebben en vooral ook merknaam. Eigenlijk moet een persbericht zo zijn opgebouwd dat het niet is geoptimaliseerd voor een echt specifieke zoekterm of ‘long-tail keyword’ / keywordset. Je kunt dan op je eigen website meerdere pagina’s maken die wel per pagina voor 1 specifieke keywordset zijn geoptimaliseerd. Zo zul jij zelf altijd beter scoren dan de externe webpagina’s waar je persbericht op staat.

Samenvattend is het dus handig voor PR bureau’s om SEO kennis te hebben zodat:

  • PR bureau’s content (persberichten en afbeeldingen) verspreiden die zoekverkeer naar de eigen website van klant genereren
  • Ze de klant kunnen adviseren om hun website zo in te delen dat als de klant gaat zoeken, ze ook daadwerkelijk op de website van de klant terecht komen en niet die waar het persbericht op staat (oftewel die van bloggers of andere content websites)
  • De persberichten zo worden geschreven dat er geen content copy ontstaat met de eigen website en het PR bureau hierover advies kan geven aan de klant.

 

Al met al is een SEO strategie voorafgaand aan een PR campagne altijd een goed idee. Zo mist de klant van een PR bureau niet de boot omdat de bloggers beter vindbaar worden omdat het product een hit wordt. Maar wordt hun eigen website een hit! En dus blijere klanten.