<
Micro Influencers zijn influencers die 5.000 tot 50.000 volgers hebben. Bedrijven kiezen steeds vaker voor deze influencers omdat ze vaak meer interactie met hun volgers hebben dan macro influencers. Daarnaast zijn ze vaak enthousiasterom samen te werken met een bedrijf en draait het niet altijd om geld. Een samenwerking in ruil voor een product is vaak al goed.

Categorieën influencers

Naast micro- en macro influencers zijn er ook andere categorieën.

  • Nano influencers: tot 5.000 volgers.
  • Micro influencers: 5.000 tot 50.000 volgers.
  • Macro influencers: 50.000 tot 100.000 volgers.
  • Mega influencers: 100.000 volgers of meer.

Bron: Frank Watching

Micro influencers vs. Macro influencers

Micro influencers

  • Hebben 5.000 tot 50.000 volgers.
  • Zitten niet gekoppeld aan een agency waardoor je makkelijk in contact kan komen.
  • Nemen vaak zelf contact met je opvoor een samenwerking.
  • Hebben een specifieke doelgroep waar ze een goede interactie mee hebben.
  • Komen geloofwaardiger overomdat ze het leuk vinden om te delen wat hun bezig houdt en waar ze achter staan.
  • Doen makkelijker een samenwerking in ruil voor een product.

Macro influencers

  • Macro influencers zijn influencers die 50.000 tot 100.000 volgers hebben.
  • Ze zitten vaak gekoppeld aan een agency waardoor het moeilijker is om met de influencer zelf in contact te komen.
  • Daarnaast doen ze een samenwerking vaak alleen voor geld omdat Instagram hun inkomstenbron is.
  • Aan macro influencers zit dan ook vaker een groter prijskaartje dan aan micro influencers.
  • Hebben vaak nep volgers.
  • Hebben minder interactie met hun volgerswaardoor ze ongeloofwaardig over kunnen komen.

Micro influencers Nederland

Er zijn een hoop micro influencers in Nederland. Hieronder een paar voorbeelden in bepaalde niches. Mode – Ramijntje. haar feed is een en al kleur! Ze houdt ervan om printjes/kleuren met elkaar te mixen en gek genoeg staat het altijd superleuk bij elkaar! Daarnaast is ze ook een USA fan en heeft ze laatst een hele toffe roodtrip gemaakt door Amerika. Lifestyle – Sarah Witpeerd. Sarah komt uit het zonnige Limburg en post veel over self love, heerlijke moody foto’s en is ze erg actief in haar stories. Duurzaamheid – Nina Pierson. Nina deelt alles wat te maken heeft met het milieu en hoe je een duurzaam en gezond leven kan leiden. Zo heeft ze ook I Love Sla opgericht, een organic salad bar en zit al op 12 verschillende locaties! Én is ze bezig met een boek schrijven voor toekomstige mama’s. Reizen – Sharissa Louise. Sharissa post over verschillende onderwerpen zoals fashion (als ze even niet op reis is) maar reizen is waar ze het meest op focust. Zo is ze onlangs naar Valencia geweest en gaat ze binnenkort naar Londen. Sharissa deelt haar reisavonturen via haar IGTV kanaal waar ze kleine korte video’s deelt van haar reizen. Ook heeft ze een blog waar ze travel tips deelt en af en toe een outfit post plaatst. Food – Lynn van de Vorst. Lynn post over verschillende onderwerpen maar eten springt er bij haar uit. Zo is ze onlangs een kook kanaal begonnen op IGTV en deelt ze haar favoriete recepten!

Andere voordelen Micro influencers

Micro influencers hebben vaak meer authenticiteit dan macro influencers. Ze zijn oprecht met wat ze delen en gaan alleen een samenwerking aan als ze er écht achter staan. Bij macro- en mega influencers is dit vaak de vraag omdat ze er ook geld voor krijgen. Ga altijd voor authenticiteit in plaats van kwantiteit. Micro influencers reageren daarentegen ook vaker op reacties die ze krijgen onder hun posts waardoor de interactie veel groter is. Dit betekent niet dat je nooit meer moet samenwerken met grote influencers. Zo kan je bijvoorbeeld één macro of mega influencer inzetten als ambassadeur voor je merk zodat je toch een groter publiek bereikt. Als micro influencers jouw merk voorbij zien komen bij andere influencers zullen ze vaak zelf contact met je opnemen. Wil je graag samenwerken met micro influencers? Lees hier hoe je een samenwerking het beste aanpakt.