Influencer marketing is de laatste jaren enorm gestegen. Uit onderzoek blijkt dat 37% van de consumenten op het online koopgedrag beïnvloed wordt door influencers op social media. Het is daarom belangrijk om na te denken of dit een goede marketing strategie is voor jouw bedrijf. Volgt jouw doelgroep veel influencers? Dan is dit een goede manier om meer consumenten te genereren. In dit artikel leer je hoe je in contact komt met influencers en hoe je kan samenwerken met influencers.

 

Samenwerken met influencers

Je hebt een kledingwebshop of een supertof product wat nog niet echt bekend is maar je hebt geen idee hoe je dit kan promoten. Samenwerken met influencers is the answer! Bijna elk bedrijf maakt er tegenwoordig wel gebruik van. Maar sommige bedrijven pakken het niet slim aan. Zo zijn er helaas een hoop influencers die volgers hebben gekocht waardoor het lijkt alsof ze een groot bereik hebben, maar dit hebben ze niet. Micro-influencers worden daarom steeds meer ingezet in plaats van macro-influencers.

Micro-influencers

Micro-influencers zijn influencers met een bereik tussen 1k-100k. Waarom je juist met deze groep influencers moet samenwerken en niet met macro-influencers? Omdat micro-influencers een specifieke doelgroep hebben. Ze richten zich op een eigen niche waardoor ze een specifieke doelgroep bereiken. Je hoeft niet gelijk duizenden euro’s uit te geven aan een samenwerking en ze zijn enthousiast om een samenwerking aan te gaan.

 

Hoe selecteer je een influencer?

Het is belangrijk om na te gaan welke influencers dezelfde doelgroep hebben. Kijk naar wat voor content ze plaatsen en wat voor mensen er op reageren. Als een influencer meer dan 10k volgers heeft is het normaal om een kleine vergoeding te geven voor een post. Dit is per samenwerking verschillend dus specifieke bedragen zijn er niet. Als je het niet zeker weet kan je je als bedrijf aansluiten bij een Influencer marketing bureau. Hierover later meer.

Hoe benader je een influencer?

Do’s

  • Samenwerken met influencers? Benader altijd met zijn/ haar voornaam. Zo voelt de influencer zich persoonlijk betrokken en zal hij/ zij sneller het bericht openen om te lezen.
  • Stel zelf een voorstel voor, maar vraag de influencer ook of hij/zij nog ideeën heeft voor de samenwerking.
  • Spreek een datum af wanneer de content moet worden geplaatst. Zo is het overzichtelijk voor jou maar ook voor de influencer zelf.
  • Vraag of de influencer de content eerst naar jou stuurt voor goedkeuring. Zo kom je betrouwbaar en professioneel over.
  • Als de influencer een post heeft geplaatst, is het leuk om deze post te repostenals de content past bij jouw bedrijf. De influencer voelt zich gewaardeerd en dit kan ook weer voor meer bereik zorgen bij de influencer zelf.
  • Bedank de influencer voor de samenwerking en als de samenwerking goed verlopen is vertel je dat er in de toekomst wellicht weer een samenwerking plaats kan vinden.

Don’ts

  • Wil je samenwerken met influencers?Benader een influencer nietvia een (Instagram) post met de tekst ‘Hey! Wij vinden jouw account superleuk en willen graag met je samenwerken. Stuur ons een DM!’.Als je dit doet komt het over als een spam bericht en het feit dat de influencer zelf contact op moet nemen voor een samenwerking is niet de bedoeling. Jij wilt graag met de influencer samenwerken dus is het wel zo netjes als je zelf contact op neemt door middel van een privé bericht of een e-mail.
  • Alleen een kortingscode aanbieden waarmee de influencer iets bij jou kan kopen in ruil voor content. De influencer moet dan én content maken voor jou én ook nog zelf geld eraan uitgeven. Dit is geen goede vorm van influencer marketing. Als je wilt samenwerken met influencerszal je gratis producten weg moeten geven. Dit kost in principe niks voor jou omdat je het product al hebt en de influencer krijgt in ruil voor de samenwerking een gratis product opgestuurd. Dit wordt ook wel een Barter-deal genoemd.
  • Voordat je een influencer benaderd, zorg ervoor dat je website er professioneel uit ziet. Heb je nog geen website of is je social mediapagina nog niet optimaal gevuld met content? Dan kom je niet betrouwbaar over en zullen influencers snel een reactie teruggeven met dat ze het niet willen.

 

Influencer marketing bureau’s

Als je niet goed weet hoe je moet beginnen met samenwerken met influencers of je er simpelweg geen tijd voor hebt, kan je je aansluiten bij een influencer marketing bureau. Deze bureau’s zijn gespecialiseerd in influencers aan bedrijven koppelen voor de gewenste campagnes. Influencers kunnen zich voor jouw campagne aanmelden of je kiest zelf de influencers uit. Voorbeelden van deze bureau’s zijn bijvoorbeeld Influentials Network, Join Marketing en Social Friendz. Bij deze bureau’s krijgen de influencers soms ook een bepaald bedrag voor de samenwerking, het is dus een zeer goede en eerlijke manier voor samenwerkingen.

Social mediakanalen als verkoopkanaal

Kanalen zoals Instagram, Facebook en Pinterest kunnen worden ingezet als verkoopkanaal. Hierdoor kunnen consumenten moeiteloos van bijvoorbeeld een Instagram pagina van een winkel gelijk het product bestellen, allemaal binnen de Instagram app. Ze hoeven hiervoor niet de app te verlaten om naar de desbetreffende website te gaan. Sinds kort is het ook mogelijk om via de influencer te shoppen. Merken kunnen samenwerken met influencers en hun de producten laten taggen die ze promoten. Deze strategie is nog in ontwikkeling en tot nu toe alleen beschikbaar voor grote influencers zoals Kylie Jenner.

Wil je dat de content die de influencer maakt jaren later nog steeds wordt gezien door Google? Lees hier hoe je een samenwerking met influencers nóg beter maakt.