Een IGTV format bedenken kan lastig zijn als je net begint. Het belangrijkste is dat je nagaat wat je doelgroep graag kijkt en waarom ze jou volgen. Heb je een product of dienst? Misschien kan je daar iets mee. Denk bijvoorbeeld aan een blogpost met tips die je kan omtoveren in de vorm van een IGTV door een paar tips te vertellen. Je kan je volgers dan doorverwijzen naar de blogpost met de andere tips.

  • Kijk naar je bestaande content
  • Waar kijk je zelf graag naar?
  • Wat is je marketingtype

 

IGTV format bedenken met je content

Het handig om na te gaan wat voor content je al hebt en of je dit kan vertalen naar video. Ik geef bijvoorbeeld SEO tips. Ik heb hiervan een IGTV format bedacht waarbij ik elke week een volger van mij in de spotlight zet door haar website onder de loep te nemen. Ik geef dan kleine SEO tips die ze kan verbeteren en aan het eind van de video verwijs ik door naar mijn website voor meer informatie over de SEO cursus en de SEO checklist.

Je kunt je IGTV dan ook in je website embedden (zoals een Youtube video) zodat deze nog een keer meer views krijgt. Zo kun je ook vanuit je IGTV weer nieuwe content maken als je van al je interessante content al IGTV’s hebt gemaakt.

Het hoeft niet moeilijk te zijn, denk gewoon goed na over welke content je al hebt en wat je ermee kunt!

Waar kijk je zelf het liefst naar?

Ga eens na wat jouw aandacht trekt. Misschien zijn het make-up video’s maar ben je geen lifestyle blogger dus dat zou een beetje gek zijn. Het is namelijk het beste om wel een beetje te blijven bij je leest. En toch kunnen zelfs deze make-up IGTV filmpjes je inspireren tot het maken van je eigen ‘how-to’-filmpjes.

De verschillende IGTV formats die ik zo kan ontdekken zijn:

  • How-to-video’s
  • Tips (algemeen of specifiek voor iemand of een branche)
  • Event video’s
  • Korte diaries (dagboeken)
  • Inspirerende talks
  • Persoonlijke verhalen

Ben je influencer en wil je graag wat met IGTV gaan doen? Ook dan is het belangrijk dat je nagaat wie je volgers zijn en waarom ze jou volgen. Plaats je bijvoorbeeld veel reisfoto’s? Maak dan korte travel diaries van je trips zodat je volgers een sfeerimpressie krijgen van wat je allemaal kan doen en wat je hebt gedaan.

 Welk IGTV format past bij jouw marketingtype?

Door te weten wat jouw marketingtype is, kom je erachter wat jij het beste kunt doen als format. Ik heb de test gedaan van Brit en kom er zo achter dat ik graag mensen wil inspireren. Ik ben een protagonist en spreek graag tot grote groepen. Vooral vanuit een ‘Why’. Een passie om mijn kennis te delen en anderen te inspireren. Voor mij is dit dus dat ik met voorbeelden anderen wil aanzetten om zich te verdiepen in hun vindbaarheid.

Je kunt dus ook jouw marketingtype gaan achterhalen en van daaruit bekijken welke soort IGTV format het beste bij jou past. Mij heeft dit in elk geval heel erg geholpen.

Hoe neem je een IGTV op?

Je hebt nu je IGTV format bedacht en misschien al wat concepten. Maar hoe neem je dit op? Je kan het natuurlijk professioneel doen met een camera maar dat maakt het al gelijk een stuk moeilijker met bewerken. Omdat je met een camera horizontaal filmt moet je er rekening mee houden dat je wel de juiste kadrering gebruikt omdat IGTV verticaal is. De linker- en rechterhelft van je scherm valt dus weg. Maar je kan het natuurlijk ook veel makkelijker doen en dat is gewoon met je mobiel! Je mobiel filmt al verticaal dus je hoeft hier geen rekening mee te houden én je hoeft geen dure camera aan te schaffen. Je kan ook een videograaf inhuren maar dit loopt al snel hoog op in de kosten. De keuze is aan jou!