ratefulness…. De laatste tijd tel ik vooral mijn zegeningen. Vooral omdat die gekke geinige Abraham / Esther Hicks me dit op mijn mouw heeft gespeld. 

En ik kan je vertellen dat het echt iets veranderd in je zijn. Je wezen. Ik kan echt genieten van de dingen die ik heb, materieel maar vooral immaterieel. 

Toch lijkt die dankbaarheid altijd makkelijker gezegd dan gedaan. Want als ik het echt ga opnoemen zoals dat ik heel blij ben met ons lichte huis in de Jordaan. Dan volgt direct de gedachte maar ‘t dak moet gerenoveerd worden en dat kost veel geld en dat moet ik nog steeds regelen…

Hoe zet je dankbaarheid in als ondernemer

 dankbaarheid ondernemenIn mijn business ben ik de afgelopen tijd ook enorm bezig geweest met dankbaarheid. Ik bedenkt hoe blij ik wel niet ben met leuke klanten, een super leuke stagiair, een eigen werkplek dichtbij huis… ook hier heeft het mij enorm geholpen om positief te blijven in deze lastige tijd. Maar ook in mijn business zijn er altijd maar-en.. 

Zoals dat de ramen niet open mochten op kantoor en dat ze moesten worden afgeplakt met tape door een boze buurvrouw. En het wonder geschiedde, na de acceptatie en gewoon dankbaar te zijn, kwam twee weken geleden het nieuws dat de buurvrouw het huis gaat verkopen.

 

Ik heb een methode gevonden om toch de positieve dingen zwaarder te laten wegen dan de negatieve.

En dat maakt echt een extreem verschil, vooral in je gevoel. Maar zoals je ziet, heeft het ook zeker zijn weerslag op de realiteit. Want zodra je het loslaat en focust op wat er wel goed gaat, lost het probleem zich vanzelf op. 

Mijn methode zodat dankbaarheid echt werkt

Een leuke IG-live sessie van twee businesswomen eindigde in een omzetdoelen discussie. Eigenlijk vertelden ze dat ze beiden dit jaar wel voor de miljoen wilden gaan. Waar ik normaal dacht, ‘Ja, heel goed!’ en inspiratie kreeg, was dat dit keer niet het geval. Misschien dat het kwam omdat het het begin van Corona Lockdown tijd was. Veel vrouwen die meekeken zaten juist in zwaar weer dus ik vond het toch lastig dat het op dit moment hierover moest gaan. Hoewel ik zelf ook veel met omzetdoelen heb gewerkt, ging er bij mij opeens een knop om. 

In plaats van inspiratie uit het omzetdoelen te halen, kwam ik tot het inzicht dat ik alleen nog maar ging voor ‘Good feelings’-doelen. Ik gaf mijn SEO cursus weg aan de mensen in de culturele sector die het zwaar hadden. Daarnaast verlaagde ik de prijs van mijn cursus ook nog eens met 75%. Ik wilde zoveel mogelijk mensen enthousiast gaan maken voor SEO. En er begon een soort enthousiast vuur in mij te branden. 

Ik werd enthousiaster over mijn eigen producten dan ik ooit was geweest. Ook mijn deelnemers van de SEO cursus waren mega blij met de kennis die altijd maar SEO uitstelden en dit altijd hadden bestempeld als iets saais. 

Maar stak nou nooit het ‘ik verdien niet genoeg’ of ‘hoe zal het in de toekomst gaan’ de kop op? Jazeker! En dat was inderdaad het belangrijkste van het hele proces. Ik richtte mij alleen nog maar op het gevoel van de blijheid van mijn klanten. 

Elke avond een meditatie met het gevoel van dankbaarheid. En gedurende de dag luister ik vaak even een episode van Abraham Hicks via youtube. 

Bovendien als iemand iets van kritiek had, paste ik het aan. Verbeterde het en ging verder zonder er veel aandacht aan te schenken. Juist hoe je ermee omgaat en erop reageert is het belangrijkste en daarvoor kun je dan weer heel dankbaar zijn.

 Dus mijn Dankbaarheid-methode voor ondernemers: 

  1. Stel ‘good feelings’ als doel voor je business
  2. Investeer in dingen die je een good feeling geven, ook voor je business
  3. Werk niet voor of met mensen die jouw good feeling in de weg staan
  4. Neem je Good feeling / dankbaarheid thoughts mee in je me-time moment.
  5. Buig kritiek om als iets positiefs. Hierin kun je erg veel van President Trump leren. Ok, alleen hiervan dan. 

Pas deze dankbaarheid-methode voor minimaal 6 weken toe en laat me weten hoe het werkt voor jou. 

Zelf pas ik daarnaast ook nog ‘channeling’ toe op mijn business ideeën en beslissingen. Ook dit helpt mij om nog meer dankbaar te zijn en zekerder over de beslissingen die ik maak. Ik zal hier later meer over vertellen. 

Waar ben je allemaal dankbaar voor in je business?