Je wil een content agency starten, maar weet niet hoe. In deze blog lees je alle tips & tricks om een content agency op te zetten. De eerste vraag die je moet stellen is: Wat is een content agency? Een content agency is een content bureau die zijn diensten biedt aan andere bedrijven om de online aanwezigheid te verbeteren en om ondersteuning en advies te geven over alle online media zoals:

  • Posts op social media
  • Online nieuwsbrieven
  • Blogs 
  • website-inhoud

Het stappen plan

De stappen die je moet ondernemen als je een content agency gaat starten zijn:

  • Maak een plan 
    • Als eerst moet je beslissen waar je bedrijf in gaat specialiseren. Zoek daarna uit wie je doelgroep is en uiteindelijk onderzoek doen naar je concurrenten.
  • Bereken je kosten en prijzen
    • Je prijzen hangen af van je kosten. Zorg er dus voor dat je weet hoeveel je kosten zijn. En kijk ook naar de concurrentie wat hun prijzen zijn. Bedenk dan of je erboven of eronder wilt zitten.
  • Investeer in de juiste tools
  • Investeer in de juiste mensen
    • Bedenk als eerst welke rollen je nodig hebt in je team. Zorg dat je werknemers in meerdere vakken gespecialiseerd zijn, zodat ze over alles wel een beetje kennis hebben.
  • Ontwikkel jezelf
    • Volg online cursussen, lees blogs en luister naar podcasts die relevant zijn voor jou bedrijf.

Een content agency starten

Als eerste moet je beseffen dat een agency letterlijk het tegenovergestelde is van een eenmanszaak. Je moet dus mensen in dienst nemen, en je werknemers begeleiden en aansturen. Je kan ook niet meer zomaar beslissingen maken, want er zijn mensen waar jij verantwoordelijk voor bent. Wees dus bewust, jij bent de eindverantwoordelijke! Je moet je ook kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bedenk iets waar jij je in gaat specialiseren. Je hebt natuurlijk ook klanten nodig. Zorg dat je makkelijk te vinden bent online en maak ook gebruik van verschillende advertentietechnieken.